Webshop domeinnaam kiezen

Een domeinnaam kiezen voor je webshop is natuurlijk onvermijdelijk en (over het algemeen) ook onomkeerbaar. Dus de moeite waard om hier goed bij stil te staan als je een webshop gaat starten.  Kort gezegd zijn er twee verschillende keuzes die je kunt maken:

  • Merknaam
  • Beschrijvende naam

Een merknaam is bijvoorbeeld Sony, Bruna of Shell (niet uit eigen koker.. ;-)) en een beschrijvende domeinnaam is zoiets als goedkopefietsen.nl of  taartbezorgd.nl.

Eigenlijk kun je zeggen dat iedere domeinnaam voor een webshop uiteindelijk altijd beide in zich heeft of in ieder geval in zich zou moeten krijgen. Een beschrijvende naam zal vanzelf als een merk gaan klinken en een merk wordt op een gegeven moment ook geassocieerd met de producten die je verkoopt. Tenminste, dat is uiteindelijk natuurlijk wel de bedoeling.

Merknaam of beschrijvende naam?

Als beginnende webshop in een gespecialiseerde markt (een niche) is over het algemeen de meest veilige keuze om te kiezen voor een beschrijvende domeinnaam. Het doel van je webshop is duidelijk voor bezoekers en het creëert direct een vorm van autoriteit. Pas wel op dat je niet té specifiek bent. Als blauwekoelkasten.nl kun je geen witte of rode koelkasten meer verkopen.

Toch is een merknaam voor een beginnende webwinkel niet direct afgeschreven. Als je echt een goede merknaam hebt, die ook nog eens het gevoel van je assortiment uitstraalt, is dat zelfs erg sterk.

Zoekterm in webshop domeinnaam?

Voor veel ondernemers is een zoekwoord in de domeinnaam nog steeds het argument om te kiezen voor een beschrijvende naam. Tot een paar jaar geleden was het inderdaad zo dat je gemakkelijker scoorde in Google op het zoekwoord ‘fietsen’ via fietsen.nl. Tegenwoordig is dit effect te verwaarlozen. Ik heb zelf verschillende directe domeinnamen beheert, en als je daar niks mee doet… gebeurt er ook niets.

Misschien dat je door de autoriteitsuitstraling van een domein zoals fietsen.nl nog wel gemakkelijker scoort, maar ik geloof niet dat dit ook geldt voor oranjefiesten.nl en oudefietsen.nl.

Natuurlijk is het nooit verkeerd om een belangrijke zoekterm in je domeinnaam te verwerken. Doe dit dan ook voor je bezoekers. Een zoekterm is niet voor niks belangrijk en wordt dus veel gebruikt door je doelgroep.

Domeinnaam kopen

Je kunt er vanuit gaan dat vrijwel alle directe domeinnamen vergeven zijn. Maar controleer altijd of één van deze domeinen misschien te koop staat. Een domeinnaam zoals fietsenwinkel.nl en supermarkt.nl stralen – onbewust –  veel autoriteit uit en zorgen direct voor een betrouwbare uitstraling van je webshop.

Laat je niet afschrikken omdat je verwacht duizenden euro’s te moeten betalen. Soms is een goede domeinnaam al voor een paar honderd euro te krijgen. Niet geschoten…

Kies voor .nl of .com

Er zijn talloze domeinsoorten te verkrijgen zoals .net, .info en .org. Het gebruiken van deze extensies kan verleidelijk zijn omdat er vaak nog mooie opties vrij zijn. Toch kun je het beste kiezen voor een .nl (.be in België) of .com domein. Dit zijn de domeinen waar consumenten aan gewend zijn. Als jij fietsen.org bezit is de kans groot dat een terugkerende klant de volgende keer fietsen.nl intikt. Dit is waarschijnlijk de website van jouw concurrent…

Voor Google zou het in theorie niet uit moeten maken welke domein extensie je kiest. In de praktijk lijken .nl en .com domeinen echter de zoekresultaten te domineren. Natuurlijk omdat ze in de meerderheid zijn, maar ik zou het risico niet nemen als je een webshop domeinnaam gaat kiezen.

Let op bij het domeinnaam kiezen

Tot slot nog een paar praktische tips om een webshop domeinnaam te kiezen.

  • Geen cijfers
  • Geen streepjes
  • Moeilijke spelling

Geen cijfers

Vermijd cijfers in plaats van woorden zoals ‘2’ als je ‘to’ bedoelt of ‘4’ bij ‘for’. Dit is verwarrend voor je klanten en gaat geheid fout als zij de volgende keer terug willen keren op je website.

Geen streepjes

Om zoektermen toe te kunnen voegen in domeinnamen wordt vaak gebruik gemaakt van koppelstreepjes. Doe dat niet! Een gemiddelde internetter onthoudt deze streepjes niet en dat verlaagt je unieke bezoekersaantal. Google kan prima zelf onderscheid maken in verschillende woorden uit je domeinnaam.

Vermijd moeilijke spelling

Duidelijk toch? Moeilijke woorden worden 9 van de 10 keer verkeerd geschreven. Gebruik ze niet in je domeinnaam.

Laatste tip

Als je een mooie domeinnaam hebt geregistreerd, zorg dan in ieder geval dat je ook de andere extensies (.net, .com etc) beheert. Voordat een concurrent hier mee aan de haal gaat…

Is jouw webshop al online? Deel hieronder je domeinnaam en laat weten waarom je hiervoor gekozen hebt. Interessant!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *