5 Tips om goedkoper te verzenden als webshop

Goedkoper verzenden als webshop? Dat kan! Veel ondernemers die een webshop beginnen verzenden hun pakketjes voor bijna 7 euro per stuk aan de balie in het postkantoor. Zij gebruiken de particuliere pakketdienst van PostNL.

Naast mijn werk als WordPress bouwer was ik ook jarenlang webshop eigenaar van een middelgrote webshop. Misschien denk je met een paar pakketjes per dag  nog geen voordeliger tarief te kunnen krijgen. Dat is zeker niet het geval.  Zelfs met enkele pakketjes per week is het goed mogelijk om tegen betere tarieven te verzenden.

Hoe verzend je goedkoper als webshop?

Volumes bepalen de tarieven.  Hoe meer je verzend, hoe voordeliger je tarief. De grote jongens betalen dan ook slechts een paar euro per pakketje. Maar ook als beginnende webshop is het goed mogelijk om rond de 5 of in ieder geval minder dan 6 euro te betalen per verzending.

1. Sluit een contract af bij PostNL

Als je een webshop begint is dit één van de eerste zaken die je voor elkaar moet hebben. Verzenden van pakketten wordt immers je core buissnes.

Goedkoop verzenden met PostNlBij PostNL nemen ze je graag aan als nieuwe klant. Ook als je nieuw bent. Je krijgt een accountmanager toegewezen en – het belangrijkst – een verzendtarief.

Hoe zorg je ervoor dat dit tarief goed voor je uitpakt? De truc is om niet uit te gaan van de pakketten die je nu verzendt. Ga uit van de aantallen die je over een half jaar verwacht te versturen. Met een goede onderbouwing kan je bij PostNL een mooi tarief binnenslepen.

Natuurlijk moet je deze aantallen wel ongeveer nakomen. Je krijgt een contract waarin dit is vastgesteld. Heel streng wordt hier niet op gecontroleerd, maar het is verstandig om je prognose enigszins realistisch te houden. Op een naheffing van PostNL zit je als startende ondernemer niet bepaald te wachten..

Hier word je zakelijke klant van PostNL 

2. Bundel je krachten

Ben je  gevestigd op een industrieterrein ? Heb je veel andere webwinkeliers in je netwerk? Bundel jullie krachten.

Sluit met een groep ondernemers samen één contract af bij PostNL waardoor de volumes hoger worden. Dus de tarieven lager.

3. Zoek een alternatief

DHLPostNL is en blijft voor consumenten de meest betrouwbare verzendpartner die je kunt aanbieden. Een logo van de bekendste postbode van Nederland op je website doet wonderen voor je conversie. Ik raad webwinkels dan ook altijd aan om te kiezen voor PostNL.

Toch kun je ook eens kijken naar andere aanbieders. DHL wint ook steeds meer in vertrouwen bij consumenten en hun tarieven zijn een stuk voordeliger. Uit eigen ervaring weet ik helaas dat dit ook nog weleens ten kosten gaat van de service. Het is een overweging die je kan maken en die in ieder geval kostenbesparend zou kunnen zijn.

4. Brievenbus

Verzend niet ieder product klakkeloos per pakketpost. Een klein product kun je ook gemakkelijk in een bubbeltjes envelop versturen per brievenbus. Dit kost je misschien 2 of 3 postzegels. Dat scheelt een hoop.

Als je gebruik maakt van brievenbuspost is het wel zo klantvriendelijk om hier ook een lager verzendtarief voor te rekenen in je shop. Houd er ook rekening mee dat je bij brievenbuspost geen track & trace informatie hebt.

 Goedkoop verzenden met Sendcloud5. Sendcloud

Eigenlijk tip 2, maar dan in een officieel collectief. Sendcloud heeft contracten met de grootste pakketbezorgers van Nederland en kan daardoor mooie tarieven aanbieden aan haar leden. Bij Sendcloud kun je als beginnende webshop al snel een mooi tarief krijgen zonder zelf met PostNL om de tafel te moeten.

Zeker de moeite waard om eens te bekijken. Bovendien heeft Sendcloud voor alle gangbare webshop software zoals Magento en Woocommerce een standaard koppeling.

 

Hoe heb jij de verzending binnen jouw webshop geregeld? Deel het met andere lezers in een reactie hieronder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *