Hoe krijg je bezoekers op je website?

Je gaat een website opzetten of hebt net een WordPress website laten maken. Maar hoe krijg je bezoekers op je website? Hoe goed je website ook is opgebouwd. Zonder bezoekers is jouw platform niets waard.

De beste manieren om bezoekers naar je website te krijgen:
Hoe krijg je bezoekers naar je website?

Google

Google is met afstand de grootste ‘leverancier’ van bezoekers voor een website. Het probleem van Google is alleen dat het tijd kost. Veel tijd. Als je net een nieuwe site hebt gelanceerd kan het nog zeker wel een half jaar duren voordat je bezoekersaantallen via Google enigszins de moeite waard zijn. En bij die termijn ga ik er van uit dat je flink aan het optimaliseren slaat om hoger in Google te komen.

Wat niet wil zeggen dat je daar in het begin geen aandacht aan hoeft te besteden. Juist wel! Google is voor de langere termijn de beste bron van bezoekers die je kunt hebben. Ga daar altijd van begin af aan mee aan de slag. Lees hier meer over teksten schrijven voor Google.

Google mijn bedrijf

Ben je een lokale ondernemer? Dan is Google Mijn Bedrijf absoluut de beste aanrader die je kunt krijgen. Scoren op zoekwoorden in je markt kost tijd, maar met een beetje website scoor je al snel de bovenste plek op je eigen bedrijfsnaam.

Via Google mijn bedrijf kun je al je bedrijfsgegevens koppelen en ben je ook direct zichtbaar via Google maps. Als mensen Googlen op jouw bedrijfsnaam is een mooi, opvallend overzicht te zien in de resultaten.

Bezoekers via Google adwordsBetaalde bezoekers via Google

Naast de gratis bezoekers via het organische verkeer uit Google kun je ook betaald in de resultaten komen te staan. Je adverteert dan via Google adwords. Dit zijn de advertenties die je bij een zoekpoging boven en rechts van de zoekresultaten ziet staan.

Google adwords werkt volgens een systeem van biedingen per klik. Bij iedere zoekpoging vindt er voor jouw ingestelde zoekterm een razendsnelle bieding plaats. De hoogste bieder in combinatie met de meest relevante bestemmingspagina komt bovenaan te staan.

Afhankelijk van jouw doelgroep zou het best rendabel kunnen zijn. De tarieven variëren per markt van een paar cent per klik tot bedragen in de hele euro’s.  Dit ligt volledig aan het aantal concurrenten dat actief is in de markt en de marges die gemaakt kunnen worden.

Facebook bezoersFacebook

Facebook is de laatste jaren een steeds belangrijkere bezoekersbron geworden. Maak naast je website ook altijd een bedrijfspagina aan. Hiermee kun je likes gaan verzamelen en Facebook fans via hun timeline naar jouw website doorsturen.

Als zelfstandige ondernemer zou je hier ook gewoon je eigen persoonlijke Facebook profiel voor kunnen gebruiken. Houdt er echter rekening mee dat aan je persoonlijke account een maximaal aantal likes gebonden zit.

Adverteren via Facebook

Het voordeel van een bedrijfspagina is dat je er ook mee kunt adverteren. Op dit moment is dat je grootste kans om bezoekers naar je website te krijgen als beginnende website. Adverteren via Facebook gaat op basis van het aantal views en is erg betaalbaar. Dit werkt vooral goed als je een gratis weggevertje aanbied inruil voor een e-mail adres.

E-mail marketing om meer bezoekers naar je website te krijgen

E-mail adressen verzamelen via Facebook brengt ons bij de volgende bezoekersgenerator. Een e-mail lijst! Al jaren is dit een rots in de branding voor veel websites. Voor welke doelgroep jouw website ook bedoeld is, start van begin af aan altijd met het opbouwen van een e-mail lijst.

Met zo’n lijst kun je een trouwe bezoekersstroom opbouwen. Iedere keer als je nieuwe content hebt of een mooie aanbieding kun je iedereen een e-mail sturen. Dit doe je via nieuwsbriefsoftware zoals Mailchimp, Aweber of Active campaign.

Samenwerkingen

Een goede samenwerking kan zorgen voor veel nieuwe bezoekers op je website. Ga opzoek naar websites met dezelfde doelgroep, maar een andere markt. Er zijn altijd andere websites te vinden die een mooie aanvulling vormen op jouw website. Andersom zou dat dan dus ook zo moeten zijn.

Voordat je contact gaat leggen met een andere website beheerder moet je eigen website helemaal op orde zijn. Website eigenaren kijken toch altijd weer met een extra kritisch oog naar een andere website. Maak een goede eerste indruk en de andere partij wil vast ook met jou samenwerken.

Bovendien is een link op een andere website weer goed om hoger in Google te komen. Dit werkt echter pas als de andere website geen link terug plaatst. Probeer de ander dus op een creatieve manier een ander soort promotie aan te bieden dan een link op je website. Deze zal daar immers ook nog niet zoveel aan hebben omdat jouw website op dit moment niet overstroomd van bezoekers.

Er zijn meer manieren om bezoekers naar je website te krijgen..

Er zijn nog veel meer mogelijkheden om bezoekers naar je website te krijgen. Bovenstaande manieren zijn naar mijn beleving de meest haalbare bij een startende website.

Ken jij andere – misschien betere – manieren? Of heb je iets toe te voegen / op te merken? Laat hieronder een reactie achter!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *