Wat moet er op een homepage staan?

Door vele betiteld als de absoluut belangrijkste pagina van je website. Maar, wat moet er nu op je homepage staan? Een vraag die ik veel tegenkom als WordPress bouwer.

Iedere pagina heeft een doel. Voor ‘gewone’ pagina’s is dit heel duidelijk. Je schrijft over dit doel of laat de subpagina’s zien die hieronder vallen.

De pagina  ‘diensten’ bevat bijvoorbeeld een overzicht met subpagina’s die stuk voor stuk linken naar de verschillende diensten. Een pagina over zo’n dienst bevat informatie over die dienst met als belangrijkste doel het aanvragen van een offerte via je website.

Om vast te stellen wat er nu op jouw homepage zou moeten staan kijken we eerst naar de rol van de homepage.

Wat moet er op een homepage staan?Rol van de homepage

De laatste jaren is de rol van een homepage veranderd. Voor het zoekmachine tijdperk werden websites vooral gecommuniceerd met een website adres. Vrijwel iedereen zag als eerste pagina jouw homepage.

In die tijd werden home pagina’s dan ook helemaal volgepropt. Als bezoeker van de homepage moest je direct één van de elementen zien waar jij voor naar de website was gekomen.

Tegenwoordig onthoud niemand meer het website adres. Het grootste deel van alle bezoekers komt via Google direct op de pagina van het zoekwoord waar zij naar zochten. Of bezoekers komen via een gedeelde link op Social Media direct op de pagina over het onderwerp waar zij op klikten.

[magnet]

Komt er dan niemand meer op je homepage?

Ja, zeker wel. De homepage is binnen de meeste websites nog steeds de meest bezochte pagina. Je herkent het zelf vast ook. Als je (onbewust) besluit op een website te blijven na een zoekpoging is de kans groot dat je ook altijd even op het logo of de home button klikt. Puur om te kijken ‘wat voor vlees je in de kuip hebt’.

Nu is een homepage dus veel meer een algemene pagina waar de meeste bezoekers pas als 2e of 3e pagina komen. Natuurlijk wordt de homepage ook nog steeds bezocht als 1e pagina. Vaak door bezoekers die dan – toch.. – het website adres hebben onthouden, direct hebben gegoogled op je (bedrijfs)naam of het zijn gewoon vaste bezoekers die de url standaard in hun browser hebben staan. Deze bezoekers kennen je website al.

Wat plaats je dan op je homepage?

Conclusie: de homepage heeft vooral als doel om in één oogopslag de uitstraling van jouw merk/bedrijf/club te laten zien. Het is dus veel meer een sfeerpagina geworden. Dat is ook de reden van de grote afbeeldingen die je vaak bovenaan een homepage ziet.

Daarnaast geeft je homepage het belangrijkste doel van je website prominent weer. Bijvoorbeeld het plaatsen van een offerte of het inschrijven op je nieuwsbrief. Onder de vouw (als je naar beneden scrolt) kun je proberen om bezoekers nog verder te overtuigen van je hoofddoel. In het geval van het offerte voorbeeld kun je bijvoorbeeld een aantal referenties tonen.

Als jouw belangrijkste doel is om te informeren. Bijvoorbeeld als vereniging of magazine dan staat je homepage wel een stuk voller. Je wil dan zoveel mogelijk artikelen laten zien. Dit is dan ook direct de sfeer die je wil uitstralen

Ga uit van de bezoeker

Plaats niets op de homepage omdat je denkt dat het er wel mooi staat. Denk altijd vanuit je bezoeker. Wanneer komen ze op mijn homepage? Wat hebben ze dan al gezien? Wat is het belangrijkste van mijn website dat ik wil laten zien?

Als je uitgaat van de bezoeker kun je geen fouten maken!

Zeker weten dat je het goed doet? Bij Wubdesign kun je een professionele WordPress website laten maken of maak gebruik van mijn PSD naar WordPress service als je zelf al een ontwerp gemaakt hebt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *