Hoe kom je hoger in Google?

Wat kun je doen om hoger in Google te komen met je website? Anders dan soms beweerd wordt zijn er geen magische trucs om je positie in online zoekmachines van het één op het andere moment te verbeteren. Maar je website optimaliseren volgens de laatste SEO technieken kan natuurlijk wel.

Hoger in GoogleSEO (Search Engine Optimization) is een verzamelnaam voor alles wat je kan doen om hoger in Google te komen. We maken hierin onderscheid tussen alles wat je op een website zelf kunt doen en alles wat je daar buiten voor mogelijkheden hebt. Of zoals het ook wel genoemd wordt on-page en off-page optimization.

Verbeterpunten op je website (On-page):

Verbeterpunten buiten je website (off-page):

Hoger in Google door verbeteringen op je website zelf (On-page optimization)

Zoals je ziet is de lijst van dingen die je kunt doen op je eigen website het langst. Aan de slag dus! Door je huidige website door te lopen op deze punten kom je hoger in Google. Verwacht geen wonderen, scoren in Google heeft tijd nodig. Maar door deze elementen op orde te hebben weet je in ieder geval zeker dat de basis staat als een huis.

Gebruik van zoekwoorden

Kies per pagina voor welke zoekwoordcombinatie je deze wil optimaliseren. Het heeft geen zin om meerdere pagina’s voor dezelfde zoekwoorden te maken. Hierdoor kan Google niet meer bepalen welke pagina in de zoekresultaten moet komen te staan.

Intern linken

Dit betekent niet dat je iedere zoekwoord maar op één pagina kan gebruiken. Juist niet. Als je het zoekwoord (of zoekwoord combinatie) op een andere pagina gebruikt maak je er een link van waarmee je de bezoeker doorstuurt naar de pagina die geoptimaliseerd is voor dit woord. Hiermee geef je voor Google aan dat dit de belangrijkste pagina binnen jouw website is over dit onderwerp.

Bovendien kan intern linken erg handig zijn voor de lezers van jouw artikel. Als ik bijvoorbeeld een artikel schrijf waar de term dropshipping in voorkomt, hoef ik niet iedere keer uit te leggen wat dit betekent. Zoals je ziet is dit een interne link die je doorstuurt naar een eerder geschreven artikel waarin ik uitleg wat dropshipping is.

Intern linken is iets wat je gemakkelijk kunt doen binnen je bestaande website. Maak een overzicht van de pagina’s waar je hoger mee in Google wil komen en zoek andere pagina’s op waar je ook over dit onderwerp schrijft. Maak een link (het liefst van een het zoekwoord zelf) naar de pagina die je wil optimaliseren.

Teksten schrijven voor Google

Optimaliseer teksten om hoger in Google te komen

De belangrijkste les is dat je niet schrijft voor Google, maar voor je lezers. Toch zijn er een aantal technieken die je kunt gebruiken in je tekst om Google te laten weten waar je pagina over gaat.

Lees hier alles over teksten schrijven voor Google. Gebruik dit artikel als checklist en loop alle teksten op je website na. Soms zijn een paar aanpassingen al voldoende om je teksten ‘zoekmachine proof’ te maken.

Afbeeldingen

Naast teksten kun je ook afbeeldingen optimaliseren voor Google. Wat voor bestandsnamen hebben jouw afbeeldingen? Grote kans dat het iets is zoals 23435w9.jpg. Verander deze bestandsnamen naar de zoekwoorden voor de pagina waar de afbeelding op staat. Zorg dat deze benaming ook enigszins overeenkomt met wat er daadwerkelijk op de afbeelding te zien is.

Voorzie ook al je afbeeldingen van zogenaamde Alt- en Title-tags. Google kan afbeeldingen zelf niet zien en ‘bekijkt’ deze door de tags van de afbeelding te lezen. Deze tags staan in de HTML code van de afbeelding. Bekijk hier hoe je op de juiste manier een afbeelding in WordPress toevoegt.

Hoger in Google met afbeelding

Rijke content

Naast afbeeldingen is Google ook dol op andere rijke content zoals Youtube video’s en PDF files. Zijn al je pagina’s al geoptimaliseerd in tekst en afbeelding? Overweeg eens om een Youtube video over het onderwerp op te nemen. Of een informatieve PDF file toe te voegen.

Beide kunnen ook nog eens afzonderlijk door Google worden geïndexeerd. Via een video op Youtube kunnen bezoekers vervolgens weer door klikken naar jouw website.

Structuur

Klopt de structuur van je website? Pagina’s moeten niet te ver verborgen zijn. Dit wil zeggen dat ze bij voorkeur niet veel dieper dan het derde level staan (www.example.com/level-1/level-2/level-3).

Daartegenover is het ook onoverzichtelijk om alle pagina’s direct na de slash te plaatsen (www.example.com/pagina). Een indeling moet logisch zijn voor bezoekers. Daarmee dus ook voor zoekmachines.

Maak een structuur met een aantal overkoepelende pagina’s of categorieën. Daar vallen vervolgens alle overige artikelen onder.

Let op! Ga dit niet klakkeloos wijzigen op je huidige website. Als de url van je pagina verandert moet je hiervoor een zogenaamde 301 redirect aanmaken zodat Google weet dat je pagina verhuist is. Vraag dit na bij je ontwikkelaar.

Mobiel vriendelijkheid

Website responsiveHoe zit het met de mobielvriendelijkheid van jouw website? Sinds april 2015 heeft Google officieel aangekondigd dit mee te nemen in de (mobiele) zoekresultaten. Het mobiele verkeer groeit ontzettend en is nu al verantwoordelijk voor bijna de helft van alle internetters. Het is dus een absolute musthave om dit op orde te hebben voor je website.

De beste manier om een website goed zichtbaar te laten zijn op mobiele apparaten is om je website responsive te laten maken. Hierbij blijft de content op je website op ieder apparaat behouden, maar past de website zicht aan naar de schermgrootte van de bezoeker.

Code

Waar een bezoeker de website van ‘de voorkant’ bekijkt, ziet Google een website via de HTML code. Dit is de code aan ‘de achterkant’ waarmee een website is opgebouwd. Bij veel websites is deze code niet netjes. Je kunt je voorstellen dat dit nadelige gevolgen heeft voor de vindbaarheid in Google.

Laat je huidige code nalopen en breng verbeteringen aan waar nodig. Denk hierbij onder meer aan:

  • Minimaliseren van je code
  • Onnodige scripts verwijderen of verplaatsen
  • Semantic HTML
  • Microdata

Snelheid

De snelheid van een website ligt in het verlengde van een nette code. Hoe beter een website in elkaar zit, hoe sneller de website is. Daarnaast zijn voor de snelheid ook factoren zoals serverinstellingen en dataverkeer van groot belang.

Ook snelheid van een website is een factor die Google meeweegt in het weergeven van zoekresultaten. Onderzoek de mogelijkheden voor een eventuele snellere hosting. Lees meer in het artikel webhosting vergelijken.

Externe optimalisatie (off page optimization)

Naast de verbeteringen die je kunt toepassen op je website zelf, bepaald Google de waarde van een website ook voor een groot deel door externe factoren.

Externe links

Links vanaf een andere website spelen een grote rol in de online vindbaarheid. Google bepaald hiermee de populariteit van je website. Vroeger werd hier veelvuldig misbruik van gemaakt door simpelweg op zoveel mogelijk websites een link naar je website te plaatsen. Ongeacht de kwaliteit.

De laatste tijd is Google hier steeds strenger in geworden en kun je nu zelfs gestraft worden (lager in Google komen) als je te veel externe links hebt van slechte kwaliteit. Ga na waar jouw externe links vandaan komen. Zitten hier sites tussen waarbij je twijfelt aan de kwaliteit? Zorg dat de link wordt verwijderd.

Hoe hoger de autoriteit van de website die naar jouw website linkt, hoe beter het is.

Social Media

Naast links van andere websites zijn de laatste jaren sociale media zoals Twitter en Facebook ook steeds belangrijker geworden. Links via Social media werken niet hetzelfde als andere externe links. Google telt ze officieel niet mee.

Toch geven het aantal likes en shares van een pagina een goed beeld van de populariteit.  Dit neemt Google zonder twijfel mee in de waardering van een website. De verwachting is dat dit in de toekomst alleen nog maar belangrijker zal worden.

Zorg dat je aanwezig bent op Twitter en Facebook en plaats hier ook altijd al je artikelen na publicatie. Plaats ook social media deel knoppen op iedere pagina waarmee je hoger in Google wil komen.

Ga aan de slag

Nu je dit artikel helemaal tot het eind hebt doorgelezen is het de hoogste tijd om aan de slag te gaan. Scoren in Google kost veel tijd én veel werk. Ga schrijven, optimaliseren, linkbuilden en focus op je bezoeker. Dan zit je altijd goed.

Heb jij zelf nog aanvullingen op deze tips? Deel ze met andere lezers in een reactie hieronder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *