Teksten schrijven voor Google

Teksten schrijven voor Google is eigenlijk de verkeerde benadering. Natuurlijk wil je goed scoren in de zoekmachines, maar de bezoekers van je website moeten er ook iets aan hebben.

Teksten schrijven voor Google én Bezoekers

Schrijf je teksten niet specifiek voor Google. Schrijf vooral voor je bezoekers. Het doel van Google is om de meest relevante zoekresultaten te laten zien. Hun algoritmes worden steeds slimmer en aan de hand van social media kan de waardering van een artikel ook steeds beter worden bepaald.

Teksten schrijven voor Google doe je dus met bezoekers op de eerste plek. Als je artikel hoog gaat scoren in de zoekmachines wil je dat hier uiteindelijk natuurlijk ook een offerte aanvraag, verkoop of nieuwsbrief inschrijving uitkomt.

Teksten schrijven voor Google

Zoekwoorden kiezen

Scoren op losse zoekwoorden wordt steeds lastiger. Om hoog te komen in Google op zoekwoorden zoals bijvoorbeeld ‘fietsen’, ‘auto’s’ of ‘koelkasten’ is niet gemakkelijk en kost tijd. Heel veel tijd. Deze zoekwoorden noemen we ‘short tail’ zoekwoorden.

Je kunt je beter richten op zoekwoordcombinaties. De zogenaamde ‘long tail’ zoekwoorden. Scoren op bijvoorbeeld ‘blauwe fietsen’ en ‘rode koelkasten’ is al een stuk gemakkelijker.

Hoe langer de zoekwoordcombinatie hoe lager de concurrentie. Je kunt je voorstellen dat ‘Blauwe fiets pendalen monteren’ nog weer minder concurrentie heeft dan alleen ‘blauw fietsen’.

Kies één specifiek onderwerp

Het heeft geen zin om één lange pagina te maken waar alle je zoektermen in verwerkt zijn. Kies per pagina uit op welke zoekwoord combinatie je wil scoren. Zorg dat het voor Google duidelijk is welk zoekwoord bij welke pagina hoort.

Optimaliseer nooit twee pagina’s voor dezelfde zoekwoordcombinatie. Je wordt dan als het ware een concurrent van je eigen website. Komt het zoekwoord ook op een andere pagina voor? Link dit woord dan naar de pagina waarmee je wil scoren. Hiermee maak je aan Google duidelijk waar die pagina over gaat.

Diep het onderwerp van je artikel volledig uit. Google op de zoekwoordcombinatie en lees wat de concurrentie heeft geschreven. Schrijf een artikel dat kwalitatief beter is. Het kan even duren, maar daarmee zou je het uiteindelijk moeten kunnen winnen in Google.

Schrijf unieke teksten

Teksten kopiëren is een absolute no go als het gaat om teksten schrijven voor Google. Zorg dat je teksten 100% uniek zijn. Ook een tekst kopiëren en hier en daar wat aanpassingen doen is zinloos. Dit herkent Google moeiteloos.

Ga ook hier weer uit van de lezer. Je bedient deze veel meer met een unieke, fijne tekst dan met een slechte kopie van het origineel. Je kunt er bovendien vanuit gaan dat een bezoeker naast jouw pagina ook een aantal andere zoekresultaten heeft bekeken. Dan wil jij toch diegene zijn die eruit springt met je tekst.

Zoekwoorden in de tekst

Let op dat je de zoekwoordcombinatie niet overmatig gebruikt. Houdt je teksten leesbaar met – daar is ’ie weer – de lezer op de eerste plek. Gebruik je zoekwoorden in de eerste alinea, het liefst vooraan in de eerste zin. Daarna laat je deze op een natuurlijk manier nog 2 of 3 keer terugkomen.

Soms zijn er zoekwoordcombinaties die niet direct lekker lopen in een zin. Ga deze dan niet geforceerd toch gebruiken. Gebruik de combinatie gerust in een andere volgorde. Google is er tegenwoordig heel goed in om teksten echt te begrijpen en de juiste zoekwoordcombinatie te herkennen.

Titel en tussenkopjes

De titel van je artikel moet de zoekwoordcombinatie bevatten. Het liefst ook in het begin van de zin. Hierbij geldt wederom dat je de titel leesbaar en natuurlijk houdt.

Naast de titel gebruik je de zoekwoorden nog een aantal keer in de tussenkopjes. Deze maak je met met zogenaamde h2, h3 of h4 tags. Dit zij HTML codes die Google herkent als kopjes. De titel van je pagina is altijd een h1.

Tussenkopjes in teksten voor Google

In de meeste CMS systemen wordt van de titel automatisch een H1 gemaakt. De tussenkopjes kun je, bijvoorbeeld in WordPress, selecteren als kop 2, kop 3 of kop 4 in de tekst editor.

Gebruik nooit meer dan één keer de h1 tag op een pagina. Met de overige kopjes kun je de hiërarchie van je artikel aangeven. Een nieuw onderwerp start je met een h2 kop. Als daar nog een ander kopje onder valt gebruik je een h3 en daaronder weer een h4.

Afbeeldingen in teksten voor Google

Versterk je teksten voor Google met het toevoegen van afbeeldingen. Geef de afbeeldingen de juiste naam, titel en alt tag. Meer over het optimaliseren van afbeeldingen in een later artikel.

Rijke content

Google is naast teksten ook gek op andere ‘rijke content’. Sluit een video goed aan bij het onderwerp van je tekst? Voeg de video toe aan je bericht. Hetzelfde geldt voor PDF files of bijvoorbeeld audio bestanden.

Blijf niet afwachten..

Het kan niet genoeg benadrukt worden. Als je teksten schrijft voor Google draait het allemaal om de kwaliteit. Maak jouw tekst waardevoller dan die van je concurrenten.

Wanneer je uiteindelijk daadwerkelijk gaat scoren met je geschreven tekst is lastig te zeggen. Dit is voor een groot deel afhankelijk van de autoriteit van jouw website.

Ga na het schrijven van je artikel niet achterover zitten. Deel het op social media, gebruik het in je nieuwsbrief en plaats het op je homepage. Hoe eerder lezers het artikel gaan waarderen door er naar te linken of te delen op Facebook, hoe eerder je gaat scoren in Google.

Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *