Meer offerte aanvragen via website

Meer offerte aanvragen via je website? Het is een veel gehoorde klacht. Je website heeft een aardig bezoekersaantal, maar dit staat totaal niet in verhouding met het aantal offerte aanvragen.

Verbeter je website met deze tips en verhoog de omzet die je uit online offerte aanvragen haalt.

Meer offerte aanvragen website

Houd het laagdrempelig

Het kenmerk van een gemiddelde internetter is vrijblijvendheid. Veel online surfers zijn zich eeuwig aan het oriënteren. Wist je dat veel fysieke winkelaankopen worden gedaan omdat een bezoeker van een winkel zich verplicht voelt toch iets te moeten kopen. Een internetter is allergisch voor dit gevoel.

Onbewust zijn veel mensen bang om zich, na een uitgebreide offerte, verplicht te voelen om met jou in zee te gaan. Verlaag deze drempel. Vermeld duidelijk dat een offerte aanvraag bij jou 100% vrijblijvend is. In sommige gevallen kun je eens proberen om het een ‘snelle indicatie van de prijs’ te noemen in plaats van een offerte.

Gebruik zoveel mogelijk variaties om aan te geven dat jouw offerte echt vrijblijvend is. Doe alles om deze ‘angst’ van je bezoekers weg te nemen.

Offerte aanvraag button

Bezoekers van een website scannen en kijken vaak vluchtig door een pagina heen. Zorg dat ze niet om jouw offerte aanvraag button heen kunnen. Afhankelijk van jouw website ontwerp maak je de knop oranje of groen. Dit zijn bewezen de beste kleuren voor de hoogste conversie.

Vrijblijvende offerte

Daarnaast is de knop om een offerte aan te vragen altijd zichtbaar op je website. Waar de bezoeker zich ook bevindt. Dit kun je doen met een knop aan de bovenkant die mee naar beneden beweegt. Of je gebruikt zowel een knop aan de bovenkant, de onderkant en zijkant.

Overtuig

In een webshop haakt gemiddeld meer dan 50% van de bezoekers af als de producten al in hun winkelwagentje zitten. Dit is bij het aanvragen van een offerte niet anders. Overtuig je bezoeker om vooral door te gaan met waar hij mee bezig is.

Maak gebruik van bullet points die puntsgewijs jouw voordelen laten zien. Plaats de punten vlak naast het offerteformulier en rondom de offerteaanvraag buttons. Overtuig ook de twijfelaars dat ze toch echt een goede stap aan het zetten zijn.

Vraag niet teveel

Houdt het offerteformulier zo kort en bondig als mogelijk. Hoe meer invulvelden, hoe groter de kans dat een potentiële klant afhaakt. Misschien ben je bang dat je niet voldoende informatie krijg om direct een goede offerte te kunnen opstellen. Dit is geen probleem. Je kunt de klant beter even nabellen of mailen dan de offerte helemaal niet ontvangen.

Overbodige vragen als adres en woonplaats kun je sowieso achterwegen laten. Ook het telefoonnummer is een twijfelgeval. Persoonlijk vind ik het altijd erg prettig om iemand even te kunnen bellen. Een telefoonnummer opgeven is voor velen echter een veel grotere stap dan alleen een e-mail adres. Je kunt hier eens mee experimenteren.

Ieder contact is goed

Staar je niet blind op offerte  aanvragen. Ieder contact dat je met een potentiële klant hebt kan uiteindelijk leiden tot een opdracht. Voor veel van je bezoekers zal het aanvragen van een offerte nog een te grote stap zijn. Op dat moment melden zij zich liever aan voor je nieuwsbrief. Of ze stellen een simpele vraag via het contactformulier.

Zorg dat je deze opties ook aanbied. Contact is contact en kan altijd leiden tot iets moois. Is het niet nu, dan misschien in de toekomst.

Ga aan de slag

Het aanvragen van een offerte is voor veel zelfstandigen en MKB bedrijven één van de belangrijkste doelen van een website. Bij de websites die ik bouw en ontwerp als webdesigner houdt ik dit doel altijd voor ogen. De website wordt hier als het ware omheen gebouwd.

Ben je benieuwd wat ik voor jouw website zou kunnen betekenen? Schroom niet om hier een offerte aan te vragen… 😉

Vrijblijvende offerte

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *