Website structuur bepalen en opzetten

Website structuur is de basis van een website. Als WordPress developer heb ik al talloze site van top tot teen opgebouwd en structuur is altijd de basis waar je mee begint. Het zijn de stenen waar het huis mee is gebouwd. Niet alleen het uiterlijk van je website is belangrijk, zeker ook de indeling.

Een kleine disclaimer: de beschrijving van de structuur zoals hieronder geldt voornamelijk voor websites, maar voor een webshop in minder mate. In een webwinkel gelden toch weer net andere wetten, waar ik zeker later nog eens een artikel over ga schrijven.

Een goede website structuur voor bezoekers

Een goede website structuur stuurt jouw bezoekers als het ware door je website heen. Omdat jij weet wat jouw doelgroep aanspreekt kun je hier goed op inspelen. Dat klinkt ingewikkelder dan het is.

Een simpel voorbeeld: Als een bezoeker op een bedrijfswebsite komt wil hij weten wat dit bedrijf voor hem kan betekenen. Vandaar dat het kopje ‘diensten’ op zo’n website een prominente plek krijgt.

Vervolgens wil je als potentiële klant bewijzen zien dat het bedrijf inderdaad een goede partner is. Dit krijg je door middel van de referenties of het portfolio. Om de bezoeker tot daadwerkelijke klant te maken zal deze contact op moeten nemen of een offerte moeten aanvragen via het kopje ‘contact’ of ‘offerte aanvragen’.

[magnet]

De juiste indeling voor Google

Naast bezoekers zijn er natuurlijk ook zoekmachines – zoals Google – om rekening mee te houden. Vanuit SEO (Search Engine Optimization) is een goede website structuur ook van groot belang. Je hebt vast weleens de zogenaamde breadcrumbs of broodkruimels gezien in de Google zoekresultaten. Dit is een directe weergave van de structuur van die betreffende pagina.

Breadcrumbs

Een goede website structuur stuurt naast de bezoekers ook alle zoekmachines op een goede manier door een website heen. Met de indeling van je website geef je bij Google aan welke pagina’s jij het belangrijkst vindt.

Hoe maak je een goede website structuur?

Een goede website structuur bestaat uit maximaal ‘3 lagen’. Dat wil zeggen: een hoofdmenu, daaronder een submenu en vervolgens de daadwerkelijke pagina’s of berichten.

Hoofdmenu

Het hoofdmenu van een website staat meestal bovenaan de pagina. Tegenwoordig vooral rechts naast het logo, maar ook onder het logo is nog steeds een goede optie. Websites met een goede structuur hebben niet teveel opties in het hoofdmenu. Mijn advies zou zijn om maximaal 5 tot 6 opties aan te bieden.

Kies voor de benamingen in het hoofdmenu het liefst voor bekende mogelijkheden zoals:

  • Over ons
  • Diensten
  • Porfolio
  • Producten
  • Werkwijze

Het hoofdmenu eindig je met ‘contact’ of ‘offerte aanvraag’ en zou volgens de meeste kenners moeten beginnen met ‘home’. Over dit laatste heb ik persoonlijk mijn twijfels. Naar mijn mening is dit tegenwoordig een overbodige optie omdat iedere internetter weet dat je ook op de homepage komt als je op het logo klikt. Daar mag je natuurlijk anders over denken, laat het gerust weten hieronder in een reactie…

Naast de bekende benamingen kun je er ook voor kiezen om een aantal extra uitdagende en aandachttrekkende opties te gebruiken zoals:

  • Gratis ebook
  • Nieuw!
  • Start hier!

Houd er rekening mee dat een gemiddelde bezoeker meestal gebruik maakt van de eerste optie in het hoofdmenu. Kies hier dus iets dat je graag wil laten zien.

Submenu en de pagina’s daaronder

Het submenu binnen een website structuur zijn de opties die vallen onder de kopjes van het hoofdmenu. Je geeft deze weer met een dropdown menu en/of een pagina onder het hoofdmenu. Zorg dat je submenu opties logisch indeelt onder de hoofdmenu opties.

Een submenu pagina kan het laatste niveau zijn, maar ook een extra subpagina voor het derde niveau.

Andere menu’s

Naast het hoofdmenu gebruik je op een website ook menu’s aan de rechter- of linkerkant en in de footer (onderkant). De menu’s rechts en links staan naast de content en bevatten (voor een goede website structuur) dan ook opties die direct slaan op de inhoud.

In de footer plaats je meestal meer algemene opties zoals contactgegevens, voorwaarden en een privacy policy. Daarnaast kun je in de footer ook nog een herhaling plaatsen van de website structuur zoals in het hoofdmenu.

Hoe zit het met de structuur van jouw website?

Heb jij de indeling van je website ongeveer volgens bovenstaande structuur gedaan? Of ben jij overtuigd van jouw eigen manier? Laat hieronder een reactie achter.

Wil jij zeker zijn van een goede website structuur? Geef jouw website ook een wubdesign! Ik ga graag voor je aan de slag. Lees hier meer over hoe je een website laat maken. Ook als je zelf al een website structuur en ontwerp hebt gemaakt ben ik je graag van dienst met mijn PSD naar WordPress service.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *